Deelnemen

Je verdient een leven vrij van illegale surveillance en commerciële exploitatie van jouw gegevens door Google. En je dient schadevergoeding te krijgen voor de vergaande privacyschendingen door Google

De Stichting vindt de veronachtzaming door Google van de privacyrechten van zijn gebruikers onacceptabel en onderneemt daarom juridische stappen tegen Google. Het doel van de Actie is om Google te dwingen om zijn praktijken fundamenteel te wijzigen, zodat het niet langer de rechten van gebruikers schendt. Daarnaast streeft de Stichting naar financiële compensatie voor Nederlandse consumenten die benadeeld zijn door de schendingen van hun rechten door Google.

De Actie wordt ondersteund door de Consumentenbond en is gericht tegen de Google entiteiten Alphabet Inc., Google LLC, Google Ireland Limited en Google Netherlands B.V.

Meer informatie over de Actie, en wat Google verkeerd doet, vind je hier. De praktijken van Google omvatten onder andere:

• Ongekende tracking van het gedrag en de acties van consumenten door de constante verzameling van de geolocatie-gegevens en online activiteiten van gebruikers, ongeacht de door hen opgegeven voorkeuren;
  • Gebruik van zogenaamde ‘dark patterns’: ontwerptechnieken waarmee Google gebruikers manipuleert tot acties die een negatief effect hebben op hun privacy, zoals het onbewust toegang geven tot bepaalde persoonsgegevens;
  • Samenvoeging van de persoonsgegevens die het verzamelt om gedetailleerde profielen van het leven van consumenten op te stellen, waarmee het producten en diensten creëert die het aan derden verkoopt om zijn advertentieactiviteiten te ondersteunen; en
  • Overdracht / verplaatsing van persoonsgegevens naar de Verenigde Staten zonder voldoende bescherming tegen surveillance door de Amerikaanse overheid.

Google beweert ’toestemming’ te hebben verkregen voor zijn praktijken, maar consumenten kunnen onmogelijk bevatten wat er met hun persoonlijke gegevens gebeurt. De praktijken van Google brengen mee dat toestemming van de personen van wie het de gegevens verzamelt en beheert redelijkerwijs niet mogelijk of praktisch is en in feite niet plaatsvindt.

De Stichting en de Consumentenbond roepen Nederlandse Google gebruikers op om op te komen voor hun rechten en deel te nemen aan de Actie. Voor meer informatie over wie wij vertegenwoordigen en de toepasselijke ‘no cure, no pay’-regeling, zie hier.