Consumentenbond

De Stichting Bescherming Privacybelangen heeft de steun van de Consumentenbond, de grootste organisatie in Nederland die opkomt voor de belangen van consumenten. Met zijn grote ledennetwerk pleit de Consumentenbond voor eerlijke, rechtvaardige en veilige markten en bestrijdt zij consumentenmisstanden. Het waarborgen van het recht op privacy van de consument staat hoog op de agenda van de Consumentenbond.

De Stichting en de Consumentenbond werken nauw samen in het belang van de Gedupeerden. De Stichting en de Consumentenbond hebben hun relatie geformaliseerd en zijn in 2022 een exclusieve samenwerkingsovereenkomst aangegaan. De Stichting en de Consumentenbond zullen zich inspannen om Google onder druk te zetten om zijn praktijken aan te passen, zodat deze niet langer de rechten van gebruikers schenden. Daarnaast streven zij naar financiële compensatie voor de Gedupeerden.

De Consumentenbond heeft al eerder actie ondernomen tegen Google met betrekking tot het heimelijk volgen van de locatie van consumenten en heeft een klacht ingediend om dit gedrag te stoppen. Meer informatie is te vinden op de website van de Consumentenbond.

Lemstra Van der Korst N.V. treedt op als advocaat van de Stichting ten behoeve van verschillende juridische kwesties, en adviseert onder andere over de mogelijke procedure tegen Google wegens zijn privacyschendingen.

Pels Rijcken & Droogleever Fortuijn N.V. treedt op als advocaat van de Stichting met betrekking tot materieelrechtelijke kwesties over Google’s privacyschendingen in Nederland.

Lieff Cabraser Heimann & Bernstein, LLP, de Financier, financiert de activiteiten van de Stichting ten behoeve van de Gedupeerden. De Financier draagt het volledige financiële risico van de Actie maar bepaalt niet het beleid en de gang van zaken van de Stichting. Het Bestuur van de Stichting opereert onafhankelijk van de Financier. De Financier kan assisteren bij bijvoorbeeld de operationele ondersteuning voor de website, mogelijke contacten met individuele Gedupeerden en inhoudelijke zaken, maar alleen indien en voor zover opgedragen door de Stichting. In ruil hiervoor komt de Financier in aanmerking voor een vergoeding, een zogenoemde ‘litigation funding fee.’ Deze is slechts verschuldigd indien de Stichting een vergoeding ontvangt in het belang van de Gedupeerden. Indien geen enkele vergoeding wordt verkregen, is geen betaling verschuldigd aan de Financier. Voor meer informatie, bezoek ‘Gedupeerden‘.

De Financier heeft daarnaast een exclusieve financieringsovereenkomst gesloten met de Consumentenbond, op grond waarvan de Financier de Consumentenbond compenseert voor zijn inspanningen in het belang van de Gedupeerden. Ook voor de Consumentenbond geldt dat de Financier geen invloed uitoefent op haar beleid. De Consumentenbond opereert onafhankelijk van de Financier.

De Stichting heeft Consumentenbond Claimservice B.V. (CCS) opgedragen om het registratieproces, het onderhoud en de ondersteuning van jouw deelname te faciliteren en in te richten. Aangezien CCS een mandaat heeft van de Stichting, verzamelt CCS je persoonsgegevens namens en onder de verantwoordelijkheid van de Stichting. Dit houdt in dat de Stichting verantwoordelijk blijft voor jouw gegevens en dat CCS de verwerker is namens de Stichting.