Over ons

De Stichting Bescherming Privacybelangen is een in Nederland gevestigde stichting zonder winstoogmerk. De Stichting is in 2021 opgericht en heeft als doel de behartiging van belangen van gedupeerden in Nederland van de privacyschendingen door Google. De Stichting zet zich in om het recht op privacy van Google gebruikers te beschermen en ervoor te zorgen dat Google hun rechten niet langer schendt wanneer het persoonlijke gegevens verzamelt, verwerkt, opslaat en verplaatst die zijn verzameld in het kader van het gebruik van zijn producten, tools en diensten. De Stichting wil de illegale praktijken van Google, die in strijd zijn met de Nederlandse en Europese consumenten- en privacywetgeving, een halt toeroepen. Daarnaast beoogt zij een financiële vergoeding te verkrijgen voor Nederlandse consumenten die de producten en diensten van Google gebruiken of in het verleden gebruikten en daarmee door Google’s privacyschendingen zijn benadeeld.

Met de Actie wil de Stichting tevens andere grote techbedrijven onder druk zetten om significante en structurele wijzigingen te implementeren om de privacy van hun gebruikers te beschermen. Daarbij sluiten we niet uit ook tegen andere partijen te gaan procederen.

De Stichting heeft een onafhankelijk Bestuur en Raad van Toezicht, bestaande uit voorvechters en experts op het gebied van privacybescherming en collectieve acties van maatschappelijk belang. De leden van zowel de Bestuur als de Raad van Toezicht beschikken gezamenlijk over de vereiste ervaring en juridische deskundigheid om de belangen van de Gedupeerden in de Actie te waarborgen.

Ada van der Veer

Marlies van Eck
Bestuurslid

Ira Rubinstein
Bestuurslid

Raad van Toezicht

Ben Knüppe

Ari Waldman
lid van de Raad van Toezicht
Clive Zietman
lid van de Raad van Toezicht

Lees meer over het doel en de missie van de Stichting door de statuten van de Stichting en andere relevante documenten hier te bekijken, zoals de naleving door de Stichting van de Claim Code.